понеділок, 19 листопада 2018 р.

Музей в освітньому просторі

    Вписуючи нові сторінки в історію України, ми маємо зберегти для майбутнього ті предковічні надбання народу, які лежать у підвалинах його існування. Серед численних інститутів, що виникли як засіб збереження, пропаганди історичної минувшини, залучення молоді до її вивчення, особливе місце посідають музеї при навчальних закладах.
   У розбудові незалежної Української держави чи не найважливішими завданнями є формування національної самосвідомості та історичної пам’яті українського народу. У її реалізації суттєвим чинником виступає історичне краєзнавство, яке виконує науково-пізнавальну та виховну функцію. За словами Раберта Бурги «музей – це місце діалогу між людьми, яких розділяє простір і час».
    Модернізаційні зміни в системі освіти актуалізували проблему громадянського виховання, головним завданням якого є формування в молодого покоління комплексу громадянських якостей, зокрема глибокого розуміння своєї належності до українського народу і держави, віри в духовні сили своєї нації, уміння осмислювати моральні та культурні цінності, історію, звичаї, обряди. Сучасний шкільний музей став одним з ефективних засобів прилучення учнівської молоді до культурної спадщини нашого народу, його духовних цінностей, їх збереження та примноження.
     Основні завдання діяльності шкільних музеїв:
1) залучення учнів до пошукової, краєзнавчої, науково-дослідницької, художньо-естетичної діяльності, формування соціально-громадського досвіду на прикладах історичного минулого й народних традицій;
2) розвиток духовно-моральних цінностей;
3) вивчення та збереження пам’яток історії, культури рідного краю;
4) зростання етнокультурної компетенції педагога;
5) втілення принципів гуманізації, толерантності та демократизації у навчально-виховний процес;
6) підвищення якості освіти, поглиблення знань у різних галузях освіти, розвиток культури та ерудиції;
7) застосування методів, форм, прийомів музейної педагогіки в навчально-виховному про цесі.
    Під час залучення учнівської молоді до пошуково-дослідницької та музейної роботи формується громадянське мислення, учень досліджує проблеми, пов’язані з історією міста, регіону, краю і загалом держави. Крізь долю родини, близьких і знайомих, осмислення подій, що відбувалися саме в цій місцевості, закладаються основи регіональної та національної свідомості, розуміння місця і ролі українського народу у світовій цивілізації. Але найважливішим є те, що при пізнанні духовної та матеріальної культури, історії краю формується основа духовного світу молодої людини, складається система її духовних цінностей.
    Педагоги, які залучають учнів до роботи в музею повинні мати чітку навчальну та виховну мету, для того, щоб вихованці розуміли і знали, що   вони повинні робити і навіщо їм це потрібно.
    Шкільний музей використовується для:
-      навчальних екскурсій;
-      уроків-екскурсій;
-      використання макетів, які дозволяють сформувати зорові уявлення учнів;
-      використання документів;
-      проведення виховних годин.
Використання елементів музейної педагогіки допомагає:
-      створити в колективі творчу атмосферу, демократичний стиль спілкування педагогів із учнями, свободу творчих дискусій, обмін думками;
-      підвищити інтерес вихованців до навчання;
-      урізноманітнити форми і методи навчально-виховної роботи;
-      посилити міжпредметні зв’язки;
-      використовувати нестандартні види занять;
-      підвищувати загальний рівень культури і впливати на формування свідомого ставлення до культурної спадщини людства.
    Отже, шкільний музей – це не тільки тематично оформлений кабінет або зал, це науково-дослідницька лабораторія.     Добираючи історичний матеріал та спираючись на нього, діти глибоко вивчають історію свого народу, його історичний шлях, вчаться цінувати та берегти історико-культурну спадщину свого народу, своєї Батьківщини.
   Принцип навчання: «чую – забуваю, бачу – запам’ятовую, роблю – розумію» – є прямим свідченням про необхідність створення музейного середовища в школі.


Література

1. Гайда Л.А. Музей у навчальному закладі. – К.: «Шкільний світ», 2009.
2. Гайда Л.А. Становлення та розвиток музеїв при навчальних закладах України // Український музей при навчальному закладі: історія і сучасність. Матеріали обласної науково-методичної конференції. – Кіровоград: Видавництво КОІППО імені Василя Сухомлинського, 2008.
3. Методичні рекомендації по створенню музеїв при навчальних закладах системи освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://kramnychka.org.ua/.
4. Науково-методичний журнал. Вивчаємо українську мову та літературу. №2, лютий 2014 рік.
5. Науково-методичний журнал. Історія та правознавство. №11, листопад 2014 рік.

Немає коментарів:

Дописати коментар